GET Business Festival 2023: у грі на випередження ведуть жінки!

Вже вшосте у Києві відбувся GET Business Festival — головний івент для підприємців та підприємиць, які створюють і розвивають малий та середній бізнес. За 22 місяці війни керівники та топменеджери найбільших вітчизняних та міжнародних компаній уже мають чималий досвід роботи в умовах повномасштабного вторгнення. Більшість кейсів мали унікальний характер, бо команди ухвалювали нестандартні рішення. А Womo.ua звернув увагу, що серед спікерів від великого бізнесу превалювали жінки. І це вже сталий тренд.

 

 

GET створений для того, щоб представники малого та середнього бізнесу могли грати на випередження, формуючи нові тренди. Понад 70 спікерів на основній та тематичних сценах ділилися своїми інсайтами, презентували інструменти для швидкого старту бізнесу в умовах тотальної релокації та кадрового голоду. Фахівчині розкривали інсайти, історії про корисні лайфхаки, неординарні рішення у сфері фінансів, маркетингу, менеджменту, ІТ. Навіть безпекова галузь мала жіноче обличчя.

Шість банківських порад від Олександри Прохорчук

Директорка із залучення та розвитку відносин з клієнтами середнього бізнесу Райффайзен Банку Олександра Прохорчук

Фінансування малого та середнього бізнесу банками на 22-му місяці війни стало топтемою, адже кредитування набуло додаткової гостроти.

«Малий  та середній бізнес стане основою післявоєнної відбудови України. Так вважають у Райффайзен Банку не лише в Україні. Підстави для такої позиції є. Другий  рік працює проєкт «Сміливі», мета якого — допомагати підприємцям із регіонів розвивати свою справу, а також залучати до підприємництва внутрішньо переміщених осіб, членів сімей військовослужбовців і представників соціально незахищених верств населення. Проєкт ми вважаємо успішним, бо він зацікавив підприємців. Тільки під час першої хвилі отримано понад 200 заявок, профінансовано 25 проєктів, створено понад 200 нових робочих місць. Вибір заявників став найбільшим викликом. Банк віддав перевагу тим, хто розумів, що вони роблять і для чого», — розповіла директорка із залучення та розвитку відносин з клієнтами середнього бізнесу Райффайзен Банку Олександра Прохорчук.

 Учасники проєкту прослухали курс лекцій з підприємництва у воєнний час, навчилися складати бізнес-плани та залучати інвестиції. Автори найкращих ідей отримали гранти від 30 до 80 тисяч грн на розвиток власної справи. Райффайзен Банк Україна під час війни видав нових кредитів на 110 млрд грн.

Виступ Олександри був про регіональні кейси, профінансовані вже після 24 лютого 2022 року. Серед них — будівництво ТЦ в Івано-Франківську.

«Ракети над головою не завадили нам ухвалити рішення про фінансування 1/3 вартості об’єкта. У нас були проблеми з імпортом обладнання. Я думаю, що всі пам’ятають, як навесні 2022 року іноземці не хотіли сюди їхати і встановлювати своє обладнання. Через що клієнт стикнувся з багатьма проблемами. Але з урахуванням того, що цей клієнт вже багато років співпрацював із банком, мав дуже гарну репутацію та позитивну кредитну історію, банк підтримав цей проєкт, попри війну та невизначеність. І цього літа ми відкрили вже цей торговельний комплекс», — розповіла Олександра Прохорчук.

Щодо порад бізнесу, то фахівчиня рекомендує насамперед працювати над своєю кредитною історією вже сьогодні. Бо такі кейси, як ТЦ в Івано-Франківську, є ілюстрацією того, що у майбутньому саме бездоганна кредитна історія є важливим чинником в отриманні фінансування.

«Я часто чую від підприємців, що їм не потрібні кредити, бо вони справляються самі.  Але я вірю в перемогу, після якої кожен підприємець захоче масштабувати свій бізнес та реалізувати якийсь амбітний проєкт. І саме тоді вам знадобиться фінансування. Тому я раджу бізнесу подивитись на власну кредитну історію з перспективою на майбутні інвестиції», — радить  експертка.

Друга порада — активно використовувати банківську експертизу як додаткову при веденні справ. У Райффайзен Банк Україна є навіть окремий відділ, який займається макропрогнозами. І цей додатковий сервіс для клієнтів фінустанови є абсолютно безкоштовним. А підприємці можуть зорієнтуватися і щодо курсу валют, і що очікувати за відсотковими ставками. Аналітики банку надсилають клієнтам прогнози, які синхронізуються не тільки з ситуацією в Україні, а ще і зі світовими макроіндикаторами. І якщо ви маєте певні сумніви, то в режимі онлайн чи під час зустрічі можете отримати необхідну вам інформацію. Якщо ви не є клієнтами банку, то можете придбати цю експертизу, бо фінустанова її вже продає.

Третя порада — використовувати цих експертів до того моменту, як ви укладаєте угоди, аби надалі декілька разів не витрачати час на бюрократичні процеси. Якщо йдеться про нерезидентів, то це традиційно досить довга і складна справа.

Четверта порада — обирати банк, спеціалісти якого бачать своїх клієнтів не тільки на папірцях та в офісах. Ризик-департамент може виїжджати до клієнтів на виробництво.

«Коли ми відвідали перший в Україні біометановий завод, то відчули, як важливо розуміти не лише цифри на папірцях, але й бачити на власні очі результат нашої роботи, результат наших інвестицій у розмірі 31 мільйон євро. Завод працює, і ми хотіли запустити його якнайшвидше — через блекаути. Ми перебували на зв’язку 24/7, що дуже дивувало нашого позичальника. А для нас було важливо запустити цей ринок, який є необмеженим, бо ми робимо енергію з того, що є вже в атмосфері або на землі. Європа пішла давно шляхом відновлюваної електроенергетики. А наш бізнес робить перші кроки, хоча всі знають, що зелена енергетика є успішною нішею в економіці»,наголосила Олександра Прохорчук.

П’ята порада — відсутність застави не є вироком. У портфелі банку є два кейси надання кредитів фактично без застави.

«Компанії «Акорд» та «Три ведмеді» не мали застави через те, що дуже активно ростуть і під час війни виходять з продукцією на експорт саме завдяки отриманому у нас кредиту. Ми до такого готові. Тому приходьте на консультацію до банку, навіть якщо у вас немає застави. Ми маємо дуже багато різних програм, якими можемо покрити ваші потреби навіть без застави», — зазначила експертка.

Шоста порада — для збільшення своєї частки на ринку обирайте банки, які аналізують не лише фінансову звітність, а також зважають на прогнози.

«Ми усвідомлюємо, що надаємо клієнту авансом цей оборотний капітал. Але результат чудовий!  Чайна компанія «Мономах» вже на порозі подвоєння своєї частки на ринку», — розповіла топменеджерка.

Загалом Райффайзен — це не тільки про кредитування, а й про онлайн-сервіси для бізнесу. Райффайзен Банк Україна і зараз є номером один у переліку банків з іноземним капіталом. І здавати позиції не збирається.

ОLX подарував кожному підприємцю по додатковому працівнику!

Керівниця підрозділу із взаємодії з бізнес-клієнтами «OLX Україна» Оксана Скоробреха

За 17-річну кар’єру управлінця у сфері продажів та обслуговування клієнтів різних галузей Оксана Скоробреха створила понад два десятки підрозділів з нуля. Серед них — відділ із взаємодії з бізнес-клієнтами «OLX Україна», який вона й очолює з 2016 року. А там мають, що запропонувати малому та середньому бізнесу. Портал є лідером у сегменті комерційних сайтів. Мобільний застосунок має охоплення понад 50% аудиторії. Понад мільйон підприємців пропонують свої товари та послуги, а ще 22 мільйони українців їх купують. Щодо стабільності, то цифри говорять самі за себе: понад 400 тисяч бізнесів системно пропонують свої послуги або товари.

«З 12 мільйонів угод за 2022 рік понад 40% припадає на нові товари. А загальна кількість пропозицій сягає 14 мільйонів позицій. Для кожної тематичної групи товарів ми замовили дослідження. Наприклад, електроніка щодня цікавить 1,5 мільйона користувачів. Запчастинами та авто щомісяця цікавляться 7,6 млн.  Щодо нерухомості, то маємо понад 400 тисяч активних оголошень, які за місяць переглянули 6 мільйонів користувачів. І так кожен підприємець може бачити, скільки у його товару потенційних покупців», — розповіла керівниця підрозділу із взаємодії з бізнес-клієнтами «OLX Україна» Оксана Скоробреха.

Аби оптимізувати помилки та мінімізувати зайві втрати, підприємцям пропонують послугу персонального менеджера. Так, на OLX можна просувати товар і самостійно, але на першому етапі персональний менеджер допоможе вам проаналізувати попит та правильно налаштувати просування у конкретній тематичній вертикалі конкретної рубрики чи підрубрики. А за правильного налаштування можна зекономити і на рекламі, адже персональний менеджер може навчити, як оформити оголошення, щоб воно не блокувалося та продавало, індексувалося і в Google, і на ресурсах Меtа. Розкрила спікерка і погодинні вподобання, які варто враховувати, аби бути попереду конкурентів.

Оксана Скоробреха

«Ми працюємо зручно: я сідаю і розміщую оголошення з мобільного. Але чи варто це робити у понеділок о 21.00? Можливо, у вашій вертикалі товарів чи послуг високий попит у вівторок, четвер та суботу з 18.00 до 20.00. І те, що ви розмістилиув понеділок о дев’ятій вечора, у час пікового попиту буде на сьомій сторінці. Тому на початковому етапі виходу товару на ринок персональний менеджер по суті за руку вас проведе та навчить того, як правильно користуватися усіма можливостями OLX», — ділиться експертка.

Дуже зручним є варіант постійного персонального менеджера, який фактично стає вашим бізнес-аналітиком. Адже, по-перше, він надасть інформацію про ефективність просування продукту, правильність розміщення, чи не втрачаєте ви потенціал. Регулярно ви отримуватимете персональні рекомендації щодо змін стратегії, які варто застосувати, щоби отримати бажаний результат та зберегти лідерські позиції.

А по-друге, персональний менеджер обов’язково ознайомить вас та ваших фахівців з додатковими внутрішніми інструментами, які є на OLX: застосунок, аби не набирати вручну кожне оголошення, чи не завантажити інформацію одним суцільним масивом  даних,  як налаштувати бізнес-сторінку, як налаштувати OLX-магазин. Якщо у підприємства кілька менеджерів у підпорядкуванні по всій території України, то такий бізнес матиме підтримку за регіонами.

Є чим OLX зацікавити і компанії, які перебувають на порозі масштабування.

«Наприклад, до вас має прийти велика кількість товару, яку треба десь розмістити, або ви відкриваєте новий офіс, чудовий магазин і ви набираєте постійно нових людей, яких не маєте часу навчати, в такому випадку персональний менеджер на цьому етапі для вас індивідуально може розробити програму з навчання персоналу. Це стосується і випадків дуже широкого або змінного асортименту»,додає Оксана Скоробреха.  

На OLX  вам ще і команду знайдуть! Роботу на цьому порталі шукають 80 тисяч людей, а перегляд серед потенційних працедавців сягає показника у1млн 600 тисяч. З такими показниками OLX має першість у сегменті блакитних комірців. Йдеться про фахівців з виробничих професій, водіїв, охоронців. Час закриття вакансій не перевищує 14 днів.

Зараз у компанії персональні менеджери вже мають понад 21 з половиною тисяч облікових записів.  По суті, підприємці отримують від OLX  додаткового співробітника для своєї компанії, який працює по буднях з 8.30-18.

Vodafone і місце знаходить, і меню створює: хай-тек рішення для малого та середнього бізнесу!

Керівниця Vodafone Big Data Team Ганна Дьяконова

Говорячи про цифрову революцію у бізнесі, неможливо оминути  колаборації мобільних операторів з можливостями Інтернету. Керівниця Vodafone Big Data Team Ганна Дьяконова вважає, що сьогодні штучний інтелект дозволяє створювати різноманітні хай-тек рішення для малого та середнього бізнесу – від будівництва лікарень до зоомагазинів, автомийок, манікюрних салонів тощо.

А підприємцям-початківцям, які хочуть відкрити маленьку кав’ярню, тим більше не варто втрачати час та кошти на пошук місця, яке ви вважаєте нібито хорошим, на логотип вивіски, до виготовлення якої ви б залучили б дизайнера та довго сперечалися б з ним про шрифти.

 «За допомогою технології Big Data  всі ці речі можна дуже швидко зробити без зайвого клопоту. За допомогою штучного інтелекту ви зможете дуже швидко підібрати ту назву, яка вас буде влаштовувати. Також вам допоможуть розробити спеціальні ресурси для створення графічних об’єктів. Ви отримаєте дуже гарні логотипи і не доведеться довго гратися з кольорами та шрифтами», — заінтригувала Ганна Дьяконова присутніх.

Щоб підготувати ваш бренд та оптимізувати витрати для просування у Гуглі та соціальних мережах також є ряд сервісів, більшість з яких вже мають безкоштовні версії. Також ви можете створити самостійно вебсторінку вашої кав’ярні, оптимізувати тексти на ній для просування у соціальних мережах.

«Наприклад, ви вирішите створити відеоролик, щоб прорекламуватися перед відкриттям. І тут є сервіси, які допомагають дуже швидко створити за допомогою штучного інтелекту відеоконтент або банери, які можна використати в рекламі. І обов’язково перед відкриттям закладу зверніться до мобільного оператора та замовте оповіщення розсилками всіх, хто живе поруч з вашою кав’ярнею»,- розкрила додаткові можливості спікерка.

В приміщенні кав’ярні Інтернет допоможе вам організувати автоматичну передачу даних з ваших лічильників, відеонагляд за залом, пульт охорони, термінали.

Якщо ви плануєте розширювати асортимент, то це питання завжди є дуже дискусійним.

«Ми рекомендуємо робити аналіз ваших відвідувачів. Ви все одно будете збирати по програмі лояльності мобільні номер. А ми зможемо вам підказати, які інтереси є у вашої цільової аудиторії. Якщо вони мають домашніх тварин, то ви матимете вищі доходи, якщо додасте смаколики для улюбленців. У нас вже є реальний кейс, коли одна з мереж заправок проаналізувала всіх відвідувачів своїх і зрозуміла, що там варто продаватися корми для тварин», — розповіла Ганна Дьяконова.

Малий бізнес не дуже замислюється над зворотнім зв’язком від клієнтів – і даремно. Адже з часом підприємцям захочеться поміряти, який ще сервіс можна надати у вашому закладі з метою підвищення прибутків. Для цього фахівці рекомендують створювати маленькі анкетки та розсилати їх відвідувачам вашої кав’ярні. А за заповнення пропонувати або книжку, або філіжанку кави у подарунок. Відвідувачі отримують приємний подарунок у вашій кав’ярні, а ви зрозуміли, як покращити бізнес завдяки збору зворотного зв’язку.

Під час розбудови мережі дуже актуальним є питання: як знайти нове правильне місце? Де ці любителі кави, які точно будуть заходити до вас щодня? Vodafone Big Data Team пропонує аналізувати вашу базу поточних відвідувачів за допомогою ШІ.

«Ми створюємо модель «руки-лайк» і знаходимо у базі Vodafone клієнтів, які за своїми поведінковими характеристиками дуже схожі на тих, хто приходить до вас. Така модель дозволяє отримати інформацію, де на карті вашого міста зафіксовано скупчення таких людей, які дуже схожі на ваших клієнтів. Ви можете подивитися на ці локації, порівняти, де є місця для оренди. Наприклад, ваш вибір впав на великий торговий центр. Ви думаєте, що загубитесь серед бутиків із своєю кав’ярнею.  Але насправді при вході в цей торговий центр ваші потенційні відвідувачі зможуть отримувати СМС з запрошенням саме до вашого закладу. Адже у більшості торгових центрів є покриття мобільних операторів, і, знаючи вашу потенційну базу, маючи знання, що цей клієнт зайшов і зареєструвався на базовій станції мобільного оператора в цьому торговому центрі, ми можемо направити йому персональну комунікацію. «Напевно, вас зацікавить кав’ярня, яка знаходиться на другому поверсі цього ТЦ, адже у ній представлені найкращі види арабіки з усіх кавових країн світу» З такою локацією клієнти прийдуть до вас вже точно!», моделювала наступний крок з розвитку бізнесу спікерка.

Розширення аудиторії за рахунок тих, хто не потрапив у вибірку, можливо також:  наприклад, 50% відвідувачів є батьками, то щоб залучити їх треба сформувати дитяче меню і написати їм про це у кумедному повідомленні: «Якщо ви втомилися, гуляючи цим торговим центром, зайдіть до нас на філіжаночку кави, а для вашої дитини у нас є какао зі смаколиками».

Важливо зрозуміти зараз, що для бізнесу будь-якого розміру є прості та доступні інструменти, які дозволять вам його розвивати, не винаймаючи додаткового персоналу. Навіть якщо і винаймати додатковий персонал через розширення,  то є сервіси, які допомагають написати класну вакансію, зарекрутити кандидатів та серед них обрати тих, хто найбільше підходить під опис вашої вакансії.

Щодо реалізованих кейсів Vodafone Big Data Team, які вражають своєю технологічністю, є забезпечення електроенергією споживачів.  Енергетичні компанії не стоять на місці, і все своє технологічне обладнання збагачують спеціальними датчиками, які вимірюють показники роботи цього обладнання. На основі цих даних енергокомпанії розуміють: чи коректно працює це обладнання, чи є критичними зміни показників. І, якщо такі зміни є, то це дозволяє вчасно відреагувати та скоординувати роботу енергетичних мереж.

Ще один цікавий кейс був реалізований спільно з організацією дорожнього руху в місті Києві. Усі світлофори на великих магістралях і перехрестях були обладнані GSM модулями, які передають стан роботи світлофорів і дозволяють ними керувати. В моменти, коли певні ділянки шляхів чи перехрестя перевантажені можна збільшувати чи зменшувати тривалість певного сигналу світлового для того, щоб трафік в цьому напрямку розвивався швидше.

Мережа приватних клінік «Добробут» відкрила клініку у місті-сателіті Києва  та розраховували, що бізнес буде дуже гарним. Але щось пішло не так — і власники звернулися до Vodafone Big Data Team Фахівці взяли телефонну базу клієнтів «Добробуту» наклали їх на карту та подивилися, де вони працюють та живуть. Далі  взяли базу потенційних клієнтів і теж наклали на карту — де вони працюють і де живуть. Потім наклали ці дві мапи і побачили, що є прекрасний район у Києві, де дуже багато існуючих та потенційних клієнтів «Добробуту» та навіть немає клінік-конкурентів!  Так стало зрозуміло, що є потенціал у розбудові закладу ще в Києві.

Big Data Scoring є рішенням для компаній

Цікавий кейс від мережі ресторанів суші, яка працює виключно на доставку. В них уже досить багато торгових точок. Але до Vodafone Big Data Team вони звернулись у пошуках потенціалу в Києві і по Україні.  У Києві є ще 5 перспективних точок.

Фахівці радять звернути увагу і на бізнес-модель дослідження схильності покупців до наступної покупки. Інструмент, створений для ритейлерів, був успішно протестований на кількох різних бізнесах —  від автозаправок до техномереж.

«На основі даних заправки про кількість літрів, яку заправляє клієнт, і наших даних, коли ми бачимо, який кілометраж на цьому шосе, то ми поєднуємо ці дані і розраховуємо той момент, коли клієнт наступний раз буде готовий заправити свою автівку. Таким чином, ми перед цим моментом можемо комунікувати з цим клієнтом і казати: «Ми знаємо, що ви готові вже заправити свій наступний бак, тому приїжджайте на нашу АЗС за такою-то локацією – бо ми поруч. Окрім знижки на пальне, на вас чекають філіжанка кави та пиріжок. Ми будемо раді бачити вас!». Така дуже влучна за часом комунікація насправді показує, що зараз SMS Target — це вже не спам, а дуже класний інструмент, щоб зловити момент для продажу вашого товару чи послуг»,розповіла керівниця Vodafone Big Data Team Ганна Дьяконова

У власників ресторанного бізнесу чи з доставки їжі, салонів краси, стоматологічних клінік мають дуже високу конверсію таргетована реклама на певні аудиторії у конкретній локації з окресленими поведінковими характеристиками.  Таким чином, таргет-СМС перестали бути спамом, а перетворились на дуже влучний інструмент розширення кількості клієнтів. Вартість такого повідомлення доступна навіть для підприємця-початківця:  від гривні і далі без обмежень. Крім того, таргетинг можна гнучко підлаштовуватися під ваші потреби – запустивши його офлайн або онлайн. Таким чином, сучасні цифрові технології вже є доступними для всіх, а не лише для великих корпорацій.  

Мало англомовних спікерів, які гарно розповідають українські історії

Віцепрезидентка компанії «ІТ-Інтегратор» Надія Омельченко

На панельній дискусії «Культурний супротив спікери прагнули довести, що культура є запорукою успішного експорту, просування товарів made-in-Ukraine як всередині країни, так і у світі. Але на бізнес-заході фінансових показників щодо комерційної успішності поки не пролунало.  Хоча мода на українське є трендом  другий рік поспіль, але є і проблеми, які дуже гальмують прорив нашої культури.

«Бум всього українського і є дуже крутий показник усвідомленості українців. Те, що понад 70% людей цікавляться, звідки цей продукт та хто його виготовив, вже успіх. Поєднання культури і бізнесу… ІТ належить до креативних індустрій за національною класифікацією, хоча ми досить далекі від театру, кіно чи живопису. «ІТ-Інтегратор» — відомий в Україні бренд, який вже понад 20 років проєктує та впроваджує потужні ІТ-системи інформаційної безпеки для важкої промисловості, енергетики, державного сектору, банків, торговельних мереж, закладів освіти та об’єктів критичної інфраструктури. Ми можемо робити великі та оперативні проєкти з соціальної відповідальності, з культурною чи освітньої складовою. І ми це робимо, але  виступати на міжнародних майданчиках публічно, щоб нести світові наші наративи є дуже великою проблемою, тому що мало англомовних спікерів, які гарно розповідають українські історії»,розповіла віцепрезидентка компанії «ІТ-Інтегратор» Надія Омельченко.

Через це формати, які обирає ця ІТ-компанія, передбачають співпрацю з культурними центрами в інших країнах. Наприклад, українська малеча, яку вивезли до Шотландії, отримала друковані українські книжки, щоб читати їх не лише у планшетах.  При цьому базовим своїм завданням ІТ вважають утримання економічного фронту, хоча культурний спротив є теж великим викликом для бізнесу — навіть на рівні меценатів.

У Kernel  свідомо відмовились від залучення фондів-посередників

Керівниця департаменту комунікацій, PR та GR Kernel Катерина Співакова

На панельній дискусії «Рушійна сила благодійних фондів: унікальний досвід» експерти обговорювали  проблеми, пов’язані з фейковими зборами, розкривали таємниці співпраці бізнесу з благодійними фондами.
Керівниця департаменту комунікацій, PR та GR Kernel Катерина Співакова розповіла, що  до повномасштабного вторгнення зусилля компанії були спрямовані на розвиток 477 громад в 12 областях України. Соціальною сферою життя громад у регіонах присутності компанії понад 10 років опікується Благодійний фонд «Разом з Кернел». В рамках його діяльності ремонтувались дороги, лікарні та школи, відновлювали вуличне освітлення, встановлювали автобусні зупинки. Команди на місцях займалися проєктами з мобільної медицини, соціального підприємництва, дозвіллям дітей та культурними заходами, які об’єднували громади.

Благодійний фонд «РАЗОМ З КЕРНЕЛ» до війни опікувався 477 громадами в 12 областях України

«Під вибухами проєкти компанії трансформувалися: спочатку ми підтримували родини своїх співробітників, допомагали нашим працівникам у лавах ЗСУ. А їх вже там понад 850 осіб. А поступово ми масштабувалися, охопивши всі регіони України. Ми є компанією, яка займає лідерські позиції за обсягами допомоги ЗСУ. І на відміну від деяких міжнародних організацій, ми не боїмося брати на себе цю відповідальність», розповіла Катерина Співакова.

У Kernel  свідомо обрали шлях надання підтримки власними силами та ресурсами – без залучення фондів-посередників та без акумулювання адміністративних витрат. Компанія напряму контактує з постачальниками захисної амуніції, аптечок та обладнання для військових потреб. Цим  займаються команди закупівель та постачання за бізнес-напрямками. Всі законтрактовані товари компанія доставляє на передову, самостійно забезпечуючи логістику та не витрачаючи фінансовий ресурс на адміністрування. Загалом з 24 лютого 2022 року вже понад 1,2 млрд грн спрямовано за цільовим призначенням.

 

Kernel надає власний ресурс — майстерні та запчастини для ремонту військової техніки, склади і автомобілі для формування та доставки гуманітарних вантажів, приміщення їдалень, продукти для волонтерських кухонь і приготування запасів довготривалого зберігання. Також працівники виготовляли захисні пластини для бронежилетів, займалися пошивом аптечок та сумок для РПГ і навіть конструювали бойові баггі з гарною прохідністю тощо.

Гуманітарну допомогу цивільному населенню теж  доставляють напряму. Компанія релокувала своїх співробітників з окупованих та прифронтових територій до безпечніших регіонів — Полтавської та Черкаської областей.

«Там люди не лише зберегли роботу у компанії, але і отримали житло: старі приміщення перебудували у комфортні гуртожитки для переселенців»,повідомила спікерка.

У найскладніші місяці компанія сформувала продовольчі запаси на території своїх громад. Згодом гуманітарні місії доставляли речі першої необхідності та харчові продукти на деокуповані території Харківщини, Сумщини, Чернігівщини, Київщини, генератори та техніку в населені пункти, які постраждали від тривалих блекаутів.

Таку ж практику компанія впровадила і на Херсонщині – після підриву окупантами Каховської ГЕС. Крім продуктових наборів та питної води, передали надувні човни з моторами, помпи для відкачування води, сотні комплектів чобіт і напівкомбінезонів. А потім надали релокованим постраждалим тимчасовий прихисток, постійну роботу на підприємствах з компенсацією проживання, що у цій ситуації має особливу цінність для людей, адже працює на перспективу.

Зупинятися у компанії не збираються, хоча їх проєкти вже давно вийшли далеко за межі регіонів їх бізнес-присутності. Тепер готуються до перенавчання та адаптації своїх працівників, які набули інвалідності. Втрата кінцівки не заваді не стане, запевняє спікерка. Треба буде – залучать малий та середній бізнес для вирішення конкретних завдань. Наприклад, бізнес-коучів, військових психологів… Хоча проблем у компанії предостатньо – втрата потужностей через окупацію та влучання ракет, логістичний колапс, захоплені та паралізовані порти…

На панельній дискусії «Рушійна сила благодійних фондів: унікальний досвід»

Але навіть за таких умов у багатьох виступах велика увага приділялась порожнім нішам, де малий та середній бізнес може успішно розпочати власну справу вже зараз. Наприклад, україномовний дитячий та науковий контент. Спікерки надихали своїми виступами навіть створювати нові блакитні океани в економіці. А тепер про ефект від почутого. Власників бізнесів та СЕО у краватках відвідало захід чимало, але вони надавали перевагу ще і кулуарному спілкуванню. Важко було стримати посмішку, коли ТОПменеджери сильної статі один одному казали: «Послухав вашу спікерку – аж надихнувся!». А ще крутіше був дзвінок прямо у мене за спиною: «Я тут дівчат послухав, а ну відправ мені той проєкт, який наші креативники мені сватали!».  Але це ще не все про GET Business Festival 2023 – далі буде і про найцікавіші виступи спікерів-чоловіків.

Тетяна Марінова