GET Business Festival 2023: власноруч втрачати прибутки не варто!

Цього року на  GET Business Festival — головному івенті для створення і розвитку малого та середнього  бізнесу — панували спікерки.  Але учасники заходу чоловічої статі заінтригували слухачів унікальними кейсами з кібербезпеки, перевірки на довіру контрагентів та нових партнерів. Презентували діловій спільноті й унікальний інструментарій для корпоративних клієнтів.

 YouControl: і довіряй, і перевіряй!

Михайло Кольцов — керівник департаменту розвитку YouControl. Під час повномасштабного вторгнення компанії довелося швидко створювати продукти, які мали відповідати на нові запити щодо довіри. Довелося розробити продукт, який шукає нерезидентів, російські та білоруські активи, як в українських контрагентів, так і за кордоном. До того ж довелося удосконалити інструмент контролю, аби полегшити бізнесу екологічність у логістиці та спростити перевірку контрагентів. В основі системи лежать відкриті державні дані, але бізнесу доводиться проводити детективну роботу, щоб з’ясувати, хто з ким пов’язаний. Адже вам про будь-яку юридичну особу важливо зрозуміти, яка у неї історія та динаміка розвитку, з яким власником вона пов’язана.

«До повномасштабного вторгнення більшість компаній мали своїх перевірених контрагентів. Після 24 лютого 2022 року починають руйнуватися логістичні ланцюжки, тож компанії виходять з дуже простим питанням: на кого замінити? Коли ми вирішували логістичну проблему, треба було спочатку відповісти на просте питання: «А хто взагалі є на ринку?», — розповів керівник департаменту розвитку YouControl та зовнішній консультант Світового банку у сфері аналізу даних та кібербезпеки Михайло Кольцов.

Компанія запропонувала застосувати комбінації фільтрів, які можуть відповідати на різні питання. Це стало своєрідним проривом, бо не просто надає можливість знайти альтернативного постачальника і наново перебудувати логістичні ланцюжки.

«Сервіс дозволив шукати нових клієнтів, оскільки ми приєднали щоденний моніторинг новостворених юридичних і фізичних осіб. Додатково цей продукт виявився надзвичайно важливим для банків, яким треба розуміти, як правильно розподіляти кредитні і депозитарні продукти, де знайти цих нових клієнтів, або знову ж таки, якщо руйнується логістика, то вона стосується не лише ланцюжків постачань, але і ланцюжків обслуговування клієнтів»,повідомив спікер.

Банки почали активно перебудовувати свою модель співпраці з контрагентами та клієнтами. Це призвело до щоденного використання YouControl, тому що фінансисти, налаштувавши профіль ідеального клієнта, почали отримувати інформацію про те, на що дивиться бізнес у певній сфері, маючи певні показники.

«Бізнес тільки-но утворився в районі Києва або у Львівській області, а ви можете розвивати своє регіональне відділення або розуміти, на кого спрямовувати свої основні продукти на цій території. Якщо ви знаєте, де саме цей бізнес утворюється, ви можете раніше за конкурентів запропонувати йому певні послуги», — поділився Михайло Кольцов.

Читайте також: GET Business Festival 2023: у грі на випередження ведуть жінки!

Найцікавіша складова цього продукту полягає в тому, що він надає загальне уявлення про ринок України як з погляду контрагентів, так і клієнтів. Це навіть державі допомогло вирішити декілька проблем, тому що під час оголошення торгів взагалі немає постачальників: вони або не хочуть брати участь, або навіть не знають про існування цих закупівель. І тут виникає парадокс: держава володіє масивами даних, але лише тоді, коли приватний бізнес починає їх обробляти та надавати готову аналітику, вони стають корисними для самої держави.

«Налаштувавши фільтри, ви можете одразу отримати вибірку з постачальників або клієнтів, які можуть бути предметом вашої уваги. Оскільки продукти взаємопов’язані, ви можете подивитися відповідності компаній вашим комплексним вимогам, її певну історію і пов’язаність вже з точки зору належної перевірки вашим процедурам всередині.  Така можливість переходити з одного простору в інший фактично вам дозволяє в обмежений проміжок часу, не приділяючи цьому занадто багато зусиль та часу, отримати відповідь на питання: з ким ви можете працювати  та як себе підстрахувати від ризиків. Наприклад, поставити цих постачальників на моніторинг: бо сьогодні у них все добре, а завтра почнуться проблеми, тож краще підстелити соломку», — повідомив керівник департаменту розвитку YouControl Михайло Кольцов.

Після повномасштабного вторгнення в YouControl сформували список активів, які тепер мають новий ризик, бо пов’язані з країнами-агресорами. І коли ви перевіряєте юридичну або фізичну особу, ви цей ризик бачите вже у сукупності з іншими даними.

Ще одним приєднаним сегментом моніторингу стали міжнародні та українські санкції, які мало не щотижня оприлюднюються. Система автоматично відстежує ці санкції і не просто бачить, що конкретна фізична або юридична особа під них потрапила, а ще й «висвічує» пов’язані активи.

«І якщо грек-кіпріот був внесений у санкційні списки Міністерства фінансів США, то те, що він є власником або акціонером у 22 українських компаніях, «світитиметься», як різдвяна ялинка», — резюмував спікер.

Але одна справа шукати російські та білоруські сліди в Україні, а зовсім інша допомагати іноземним урядам  шукати активи підсанкційних осіб у закордонних юрисдикціях.

«Ми використали ту ж саму логіку, яку заклали в контролі, поєднавши різні українські реєстри. І в цьому випадку наші клієнти отримують різні кути зору на одного і того ж самого контрагента, поєднавши іноземні реєстри. Перед нашою командою стояло багато технічних викликів — іноземні реєстри містили різну комбінацію даних та були створені різними мовами. Але українським програмістам вдалося створити продукт, який вибудовує зв’язки між реєстрами, шукає певні схожості в інформації та розпізнає правопис прізвищ різними мовами, щоб виявити всю мережу іноземних активів від компаній до яхт та літаків», — поділився Михайло Кольцов.

Також для перевірки контрагентів та розшуку активів окупантів до державних даних приєднали і журналістські розслідування. Це дозволяє клієнтам YouControl на юридичному рівні відкалібрувати свої взаємовідносини із особами чи компаніями, згаданими у статтях та сюжетах, або відмовитись від співпраці з ними.

«Принаймні, якщо  вирішили зберегти співпрацю з сумнівним партнером, ви вже усвідомлюватимете, з якими ризиками доведеться мати справу. Адже журналісти дуже часто бачать ризики ще на попередньому етапі  —  до того, як вони перетворюються на серйозні проблеми для компаній, держави або стають предметом судового слухання», — повідомив Михайло Кольцов.

В YouControl  усвідомлюють, що недостатньо клієнтам просто сказати, що певна юридична особа згадана у розслідуванні. Щоразу доводиться надавати контекст, наприклад, юрособа є фігурантом цього розслідування  або про неї є негативна згадка у таких документах. До аналітичного звіту докладається посилання на оригінал журналістського розслідування. Навіть якщо цей оригінал зникне, в YouControl нададуть лінк на вічну копію. Йдеться не лише про розслідування українських медійників. Витоки конфіденційної інформації на кшталт Panama Papers від юридичної фірми Mossack Fonseca, що спеціалізується на роботі з офшорами, також  використовують у системі YouControl, тому що це дозволяє побачити зв’язки між різними офшорними зонами, про які важко отримати відкриті дані. Також це один із найкращих способів знайти російські та білоруські активи. В YouControl такі витоки не вважають суто інформаційними зливами, тому що вони обґрунтовані репутацією міжнародної журналістської спільноти, яка брала участь у цих розслідуваннях та упорядковувала їх. Йдеться не лише про репутацію агенцій, залучених до розслідування, але й про якість аналізу.

Заступниця міністра юстиції Ірина Мудра полює за активами окупантів

Читайте також: Ірина Мудра: Моя мета на найближчі роки у професійній площині — притягнути рф до відповідальності не на папері, а на ділі

Міністерство юстиції України, яке займається судовими переслідуваннями активів росіян та білорусів, не просто звертається по експертизу до фахівців YouControl.

«Ми навіть їм допомагали правильно готувати матеріали для суду, тому що під час таких перевірок наші аналітики бачать підозрілі чинники, наприклад, однаковий номер телефону чи прізвище того самого власника. Але така підозра, достатня для фінансових аналітиків, судом буде розглядатися за іншим принципом — за межами розумного сумніву. Ми, знаючи, як конвертувати обґрунтовану підозру за межами розумного сумніву, допомагали їм підготувати на основі цієї аналітики такі матеріали для судових засідань, що суддя просто тільки ставив питання, а йому вже протягували аркуш з відповіддю. Міністерство юстиції було дуже задоволено співпрацею з нами, тому що ми розуміли юридичний погляд на проблему: десь є російські активи, а їм треба ще й папірець, на підставі якого суду вчинити певні дії. І ми їм допомогли з цією конвертацією, як найкраще це представити, щоб не програти страховку», — поділився керівник департаменту розвитку YouControl Михайло Кольцов.

Таку саму допомогу у компанії готові надати й іншим своїм клієнтам, аби бізнес почувався більш захищеним. Крім відновлення довіри та пошуку нових клієнтів і контрагентів, у бізнесу актуальності набула проблема навчання своїх посадовців, які працюють з системами YouControl. Внутрішніх ресурсів на навчання зараз не вистачає, тож YouControl  створив безкоштовні курси з комплекту фінмоніторингу і навіть кібербезпеки, щоб побудувати базову компетенцію клієнтських команд.

Долю «Київстару» можуть повторити 80% українських бізнесів!

Спікер Ігор Сошніков, CEO та власник TG Consulting

Виступ  CEO та власника TG Consulting Ігоря Сошнікова був про переваги німецького програмного продукту SAP Business One — міжнародної ERP-системи для середнього бізнесу, яка вирізняється потужною локалізацією. Ця компанія-інтегратор рішень працює з 2003 року. У 2014-му керівництво відмовилося від «1С: Підприємство» і мігрувало на європейські системи. Впровадження SAP Business One дає значні переваги передусім швидкозростаючим, інноваційним, експортноорієнтованим компаніям, що будують дистриб’юторські або представницькі мережі, а також компаніям з іноземними інвестиціями або таким, що планують їх залучати.

«З SAP Business One компанія отримує «співробітника», який працюватиме цілодобово. Це так зване цифрове ядро, яке відповідає за майже всі процеси всередині компанії. Це зменшить трудовитрати на 30-40%, забезпечить консолідацію звітності, формуватиме її за кілька хвилин, а не днів. Ви отримуватимете реальні дані про рентабельність компанії та зможете формувати прозорий та зрозумілий бюджет, не говорячи вже про зменшення витрат шляхом повного бюджетного контролю та виключення з обліку людського чинника», — розповів Ігор Сошніков.

Не менш корисною буде й інша запропонована компанією платформа — ERP, яка є інноваційним рішенням для побудови комплексних інформаційних систем керування діяльністю багатопрофільних підприємств із технічно складним виробництвом, де так зване ручне керування та паперовий облік гальмують розвиток компанії. Середньому бізнесу навколо ERP-системи пропонується побудувати всі товарні та банківські транзакції, комунікацію з постачальниками, покупцями, державою тощо.

Набула гостроти і тема кібербезпеки. Український бізнес, якщо він хоче працювати безперервно, має усвідомлювати, що використання потенційно шпигунського програмного забезпечення для побудови бізнесу містить неймовірні ризики.

 «Ми повинні зрозуміти в Україні, що система платформи 1С-класу розробляється у москві і контролюється країною-агресором, а не українськими представниками. Натепер 80% систем не захищені кібер-Security, тож, коли ви всю свою інфраструктуру будуєте на таких рішеннях, варто бути готовими до того, що ваша інфраструктура або ваша система у певний момент перетвориться з локомотива на гарбуз. Чи готові ви до того, що з вашою компанією станеться те, що відбулось з «Київстаром»? Чи готові ми до того, що 80% економіки України може зупинитися ? І постраждаєте не лише особисто ви, адже кіберзлам може призвести до втрати чи оприлюднення даних ваших контрагентів, транзакцій співробітників, які потраплять до окупантів. І такі витоки вже були», — повідомив спікер.

Програмний продукт SAP Business One має вузлові рішення, які можуть миттєво встановлюватися і покривати потреби бізнесу, адже клієнт отримує доступ до безкоштовної інтерферми. Якщо у вас є міжнародні амбіції, то це рішення не потребуватиме додаткових зусиль щодо обліку: бізнес-план є у 17 країнах, крім росії та білорусі, то ви можете будувати свій бізнес за кордоном, уніфікувати процеси, консолідувати звітність і керувати своєю групою на одній платформі. Особлива тема — локальні продукти, актуальні для українських бізнес-реалій.

«Ми розуміємо, що відмова від російських продуктів є дуже болісною. Фактично для компанії це трансформаційний процес, який може відбуватися поступово. Тому ERPрішення можуть використовуватись у складі системи самого бізнесу і як окреме рішення для кадрового обліку чи розрахунку заробітної плати», повідомив CEO та власник TG Consulting Ігор Сошніков.

Компанія вже запустила «Акаунт контактів» — екосистему, яка передбачає розширений бухгалтерський та податковий облік з ПДВ з виходом на своїх контрагентів, розширеною аналітикою, інтеграцією з M.E.Doc REST API, YouControl, банками та між фінустановами, інтеграції з зарплатними проєктами.

Крім того, у TG Consulting створили локальний продукт щодо обліку кадрів HR-ERP. У січні 2024 року відбудеться реліз 1:4 HREmpire, де буде інтеграція з PeopleForce HRM. Таким чином бізнес отримає можливість будувати не лише кадровий облік згідно із законодавством, розраховувати зарплати, контролювати зарплатні банківські інтеграції, отримувати оцінку щодо КРІ, homeboarding, корпоративний рекрутинг, бонуси, болючі трансформаційні процеси, систему бізнес-освіти фахівців та решту функцій. Там є вся необхідна кадрова документація, друковані форми звітів, регламентована звітність і складний розрахунок заробітної плати. Розмір колективу, на який розрахований продукт, може становити від 50 до 50 тисяч працівників. Для ІТ-компаній будуть цікаві підтримки їхніх контрактів.

Команда проєкту

У TG Consulting для полегшення наслідків майбутньої кризи на ринку праці вже анонсували роботизовані розробки.

«Влітку 2023 року в Польщі ми запустили три нові проєкти для частково релокованих українських бізнесів. З’ясувалось, що фахівці після виїзду за кордон лише перший час працювали в українських компаніях. Оскільки їхня зарплата залишалась на довоєнному рівні, тобто значно нижчою, ніж у їх колег за кордоном, вже зафіксована невтішна тенденція: велика кількість наших фахівців переходить до місцевих компаній, поступово асимілюється та вирішує залишитися за кордоном назавжди. Як наслідок: аби уникнути дефіциту кваліфікованих людей, ми на наступний рік поставили перед собою завдання з інтеграції роботизованих процесів. Роботи будуть закривати за людей певні ділянки роботи: готувати  вибірки, скорочувати час на ті типові чи повторювані операції, які займають у фахівців багато часу», — поділився планами Ігор Сошніков.

Щодо софту, то компанія практикує із своїми клієнтами орендні відносини. Невеликі бізнеси, яким важко одноразово викласти значні кошти на придбання дорогої техніки, отримають гнучку систему орендування девайсів та, приміром, серверів.

Apple в Україні: викуп техніки, шалені знижки та захист інформації від злодіїв

Панує хибна думка, що офіційної дистрибуції компанії Apple в Україні не існує. Керівник відділу корпоративних продажів, iSpace -Apple Premium reseller Дмитро Городецький взяв участь у GET Business Festival 2023, аби спростувати цей міф та повідомити, які цікаві рішення пропонують бізнесу «яблучні» продукти.

«В Україні існує офіційний дистриб’ютор Apple в Україні — це єдина мережа IP Space із статусом Apple Premium reseller. Лише у столиці активно працюють чотири крамниці. Техніка Apple активно використовується в бізнесі. Основним продуктом ІТ-компанії є MacBook Pro і касові моделі MacBook і з посиленими характеристиками, які ми привозимо під замовлення наших клієнтів. На сьогоднішній день офіційна гарантія від виробника складає 12 місяців, але iSpace від себе запропонував клієнтам додаткову гарантію ще на один рік», повідомив спікер.

Розмір бізнесу для «яблука» не є проблемою: наприклад, банки замовляють не лише потужні системи, але й для обслуговування клієнтів активно використовують демократичні планшети. Айпади – лідери хіт-параду у торгових представників. Навчальні заклади, впровадивши онлайн освітні процеси, у приватному порядку користуються технікою Apple, але купують її батьки. У компанії дуже сподіваються, що в Україні всі державні інститути та заклади будуть користуватись «яблучною» технікою.

Керівник відділу корпоративних продажів, iSpace -Apple Premium reseller Дмитро Городецький

Є і додаткові, навіть несподівані сервіси. Зберігання товару на складі набув шаленої популярності, як окремий сервіс від компанії, адже не в кожному офісі, який працює на відстані, передбачені складські приміщення.

Девайс-менеджмент від Apple  також вражає. Кожний співробітник знає, скільки коштує година його простою. Через це у компанії розробили сервіс для того, щоб, якщо виникає гарантійний або навіть негарантійний випадок, людина не втрачала зайвий час з технічних причин. Працівник здає свій девайс до сервісного центру, а йому одразу надають девайс з підмінного фонду.

Програма лояльності, яку надають корпоративним клієнтам, передбачає, що кожен співробітник може придбати «яблучну» техніку для власного користування чи у подарунок за корпоративною знижкою.

Сервіс «Бізнесменеджер» розробили, як корпоративний портал, в якому компанія-користувач технікою Apple створить свій окремий кабінет, і реселер під час придбання додаткової техніки по серійних номерах завантажить цей корпоративний кабінет, що надає кампанії  не лише автоматичну повну інвентаризацію техніки. Також мінімізуються час та зусилля на завантаження корпоративної інформації до нових девайсів. Завдяки цьому сервісу достатньо додати до вашого кабінету реєстраційний номер —  і вся корпоративна інформація, профілі та програми, які потрібні вашому співробітнику, автоматично завантажаться. Ви девайс придбали у Києві для колеги зі Львова. Вчора  відправили, а завтра він його отримає вже готовим для роботи. Від співробітника вимагається лише увімкнути ноутбук. Після підключення до Інтернету вся інформація завантажується за лічені хвилини. У випадку, коли співробітники працюють по всій Україні або за кордоном, і девайси губляться або викрадаються конкуренти, достатньо зв’язатися з адміністратором цього кабінету. Той повністю блокує цей корпоративний девайс. І під час першого ж підключення хоч айпада, хоч ноутбука, хоч айфона до Інтернету на головній сторінці висвічується інформація про те, що це —  корпоративний девайс такої-то компанії та номер телефону. В принципі, конкуренти більше нічого з цим девайсом не можуть зробити.

«Втрата «сірих» девайсів з корпоративною інформацією, яка коштує сотні мільйонів доларів, є дуже небезпечною, бо такі гаджети не підлягають нашому захисту, тому закуповуйте офіційну техніку!» — резюмував спікер.

Ще одна унікальна послуга — payback.  У всіх компаніях є корпоративний стандарт використання техніки. Якщо спливає час невеликої кількості девайсів, то б/у техніку бізнес може запропонувати викупити власним співробітникам або реалізувати на відповідному ресурсі. Але якщо йдеться про великий технопарк, то продаж триватиме навіть роками. Apple  вирішив спростити бізнесу життя: «яблучний» бренд викуповує цю техніку. А гроші йдуть у залік закупівлі нової техніки. Клієнт доплачує лише якусь частину. Фактично це свого роду  підписка на постійне оновлення корпоративної техніки, що дуже зручно, бо знижує витрати. Особливо це український бізнес оцінив, коли  під час багатоденних блекаутів минулого року користувачі Apple, замінивши старе обладнання, продовжували працювати, бо батарей вистачало на 18-20 годин.

Останні сумніви скептиків розвіяв ще один аргумент. Якщо компанія хоче перейти  на Apple, але співробітники не знають, як користуватись MacBook. Сертифіковані тренери проводять навчання. Таким чином, «яблучний» бренд оточив клієнтів своєю турботою — від придбання першого девайса до високої залишкової вартості при завершенні терміну експлуатації.

Корпоративні колекції — позитивний піар та актив, який дорожчатиме

Виступ Гната Забродського

Куратор, юрист та керівник правового напряму ГО «Музей сучасного мистецтва» Гнат Забродський закликав присутніх звернути увагу на твори мистецтва, як на об’єкт корпоративної інвестиції та інструмент збереження приватного капіталу.

Під час війни українське мистецьке життя вирує за кордоном. Наші митці набувають медійності, що підвищує вартість їх творів. Оператори артринку стверджують, що після 24 лютого 2022 року інтерес триватиме ще багато років. Купувати українське мистецтво зараз дуже актуально та вигідно, оскільки світ на нього відносно нещодавно звернув увагу. На думку аналітиків, роботи вітчизняних майстрів недооцінені в середньому на 40-60%, тому експерти прогнозують їхнє подорожчання. На зростання вартості впливають і безпекова ситуація у світі, і загальні економічні тренди: люди вважають за краще володіти мистецтвом, а не грошима.

Вихід нашої артспільноти на мистецькі ринки тішить самолюбство багатьох майстрів, але хотілося б, аби українські живопис та скульптура не розлетілись приватними колекціями іноземців, а збагачували український бізнес, який працює на батьківщині.

«Одним з ефективних інструментів є перетворення творів мистецтва на корпоративну інвестицію, яка з роками лише поповнюватиметься та дорожчатиме. Тематичні колекції мають більшу цінність, ніж хаотичні придбання. До того ж вони ілюструють особистість власника бізнесу і світогляд компанії-колекціонера. Паралельно створенню корпоративних колекцій, наш бізнес не лише матиме національний та навіть міжнародний піар, купуючи та експонуючи твори мистецтва, але й володітиме активом, який можна буде використати навіть, як заставу у фінустановах», — вважає Гнат Забродський.

Українські митці можуть створювати корпоративні колекції

Аукціонні торги показують високу віру світового топменеджменту у те, що твори мистецтва ліквідні, а гроші компаній,  вкладені у колекції майстрів, захищені. Тобто зараз колекція має ознаки такого самого надійного активу, якими є нерухомість або цінні папери. І українське мистецтво має історичний шанс поступово перетворитись на повноправного та легітимного гравця ринку інвестицій.

Але це ще не всі новини з GET Business Festival 2023 – далі будуть і ексклюзивні інтерв’ю, з яких читачі дізнаються багато інсайтів.

Тетяна Марінова