Інтерв’ю з харківською художницею Ольгою Лісовською: про творчість та патріотичний календар «Stop Ecocide In Ukraine»

Український бізнес піднімає важливі теми у колаборації з митцями

24.01.2024

За більш ніж 10 років у мистецтві Ольга реалізувала багато проєктів, присвячених темам гендерної рівності, ментального здоровʼя і краси навколишнього світу. За її словами, навіть у малюнку ню їй важливо відходити від традиційного об’єктиваційного погляду на модель. Героїні Ольги не є предметами чиїхось бажань, вони розповідають власні історії.

З початку повномасштабної війни Ольга створила серії творів «Військові плакати», «Чорна весна» та «Поглянь, усе горить». Вони експонувалися в Україні, США та країнах Європи. І всі вони — рефлексія на страшні події повномасштабної війни. 

Великій війні присвячена і  самвидавна графічна новела «Вовча туча»: історія дівчини з депресією є відображенням досвіду мисткині під час гострої фази воєнних дій.

Наслідкам повномасштабної війни присвячений і патріотичний календар на 2024 рік «Stop Ecocide In Ukraine» компанії Energy Trade Group (ETG). Ольга створила 12 ілюстрацій, кожна з них підкреслює жахливі втрати української природи, спричинені злочинами окупантів. Під загрозою зникнення опинилися цілі екосистеми.

Чому ви вирішили зробити цей проєкт для ETG? 

Все почалося з ідеї. До мене звернувся засновник різо-студії RISODENTSIA Олег Федунчак з ідеєю намалювати проєкт на тему екоциду в Україні. Проєкт, яким би вдалося підкреслити масштаб руйнувань нашої природи, яких щоденно завдає росія. Нищення нашої землі триває майже 10 років, а з 2022-го ми спостерігаємо катастрофу за катастрофою. 

Мене надзвичайно турбує ця тема, і я погодилась. Мені дали абсолютну творчу свободу у виконанні ілюстрацій, а я це дуже люблю. Завдяки співпраці з RISODENTSIA я була впевнена, що календар надрукують найбільш екологічним способом — різографію, де використовують  японські рисово-олійні екофарби. Це також важливо. Немає дрібниць у таких питаннях. 

Ольга Лісовська

Чия була першочергова ідея? 

Це співтворчість — моя, RISODENTSIA та ETG. Список тем придумав Олег, далі я пропонувала конкретні рішення для ілюстрацій. Від початку роботи до фіналу минув приблизно місяць, і досить велика частина цього місяця була про грубі композиційні скетчі. Для мене це найвідповідальніша частина роботи, бо якщо все на папері стоїть на своїх місцях, далі набагато швидше і легше промалювати.  

Що було найскладніше у цьому проєкті? 

Мабуть, придумати конкретні читаємі образи для кожної з тем. Наприклад, тема повітря є абстрактною, і було дуже важливо відобразити її так, аби вона була зрозумілою та розкритою. 

Чи з’явився у вас улюблений персонаж у цьому календарі? 

Так, це перегузня звичайна. Якось давно я натрапила на сторінку українського бійця у TikTok, який приручив таку тваринку. Цих звірят можна побачити досить часто на фото чи відео наших захисників, бо ареал їхнього проживання якраз пересікається з місцями активних бойових дій в Україні. І для мене як для графіка це було кохання з першого погляду — перегузні чарівні: чорно-білі і дуже загадкові. 

Розкажіть, будь ласка, про техніку виконання ілюстрацій.

Це змішана техніка. Базу для ілюстрацій я робила у цифровому форматі. Це швидше, ніж виконувати повністю традиційну техніку. Зверху додавала власноруч зроблені та відскановані текстури, бо дуже люблю випадковість живих матеріалів. Для ілюстрацій використала органічні фарби для різографії, що робить техніку виконання робіт екологічною, а друк безпечним для довкілля.

Яке ваше особисте бажання на 2024 рік?

Звісно, щоб Україна перемогла у війні з росією.