Ірина Метньова: Жінки здатні досягати фантастичних результатів у бізнесі

Шлях від найманої креативниці до керівної партнерки був приголомшливим щодо відкриттів. Спочатку виявилось, що ніхто не чекає з відкритими обіймами на нову агенцію, потім, що жодних гарантій, що ти не втомишся, не вигориш, не захворієш тощо немає. Не кажучи вже про ковід та війну. Отже, щоразу я запитую себе: «Тобі це потрібно?» Поки що жодного разу не сказала «Ні». Потім запитую: «Аби що?». Зараз я відповідаю на це запитання так: аби насолоджуватись у процесі створення, щоб мати змогу спілкуватись з різними людьми, щоб результати роботи змінювали на краще ситуацію чи то у комерційному секторі, чи то у публічному.

Але до того було багато бізнес-експериментів, наприклад, співзасновництво об’єднання «Лаборантки». Мені було цікаво подивитись, що відбувається, коли зайняти вузьку нішу і спеціалізуватись тільки на ній. Але швидко зрозуміла, що перспективи beauty-ринку невеликі. За умови що я вмію робити комплексні, інтегровані та складні проєкти, проте саме у б’юті-сфері наразі не має попиту. Отже, у певний момент мені стало не так цікаво. 

Фото: Mina Sorvino

Роль жінок у сучасному бізнесі та рекламній індустрії яка?

Жінки здатні досягати фантастичних результатів у бізнесі. Для цього потрібна рішучість, особистий дозвіл на це та власна продуктивність. На мій погляд, у рекламній індустрії, традиційно більше жіночій, багато представниць вже досягли неабияких висот. І цей досвід допомагає переходити в інші індустрії, досягати успіху в ІТ, банківській, інвестиційній сферах тощо. Бо навички планування, керування великими, багатошаровими проєктами на такій швидкості, як в рекламі, майже ніде неможливо здобути. Також жінки здатні надихати одна одну.

Дуже важливо створювати не конкурентне середовище, а дружнє, відкрите та підтримувальне. І жінки це добре вміють.

Які відмінності у рекламі до війни та під час війни? Як війна вплинула на вашу роботу та підходи до рекламних кампаній? Якими важливими уроками ви можете поділитися?

По-перше, я сконцентрувалась під час війни на проєктах маркетингу соціального впливу, працювала з ЮНІСЕФ та ЮНФПА, консультувала офіс ЮНІСЕФ у Польщі задля запуску національних кампаній, розрахованих на українських жінок та дітей

По-друге, зараз тренд на комунікацію з потужною соціальною складовою набирає обертів і дедалі більше компаній міркують над своєю соціальною місією головним чином через те, що розуміють, що у майбутньому без цього ніяк.

По-третє, я бачу, як швидко згасає інтерес до будь-якої теми. Тому, якщо ви хочете, щоб про бренд люди думали принаймні, коли йдеться про вибір і купівлю, і щоб бренд був у шортлисті, потрібно вибудовувати свою комунікацію розумно й постійно її підтримувати.

Як ви вважаєте, реклама може мати соціальний вплив у часи конфліктів і надзвичайних ситуацій? Які приклади рекламних проєктів з цим підходом вас найбільше вражають?

Звісно, реклама має соціальний вплив. Вона інформує про проблему, виводить на новий рівень дискурсу, здатна змінювати ставлення до предмета або явища. 

Приклад наведу такий: є проєкт «Розірви коло» з UNFPA, він багато років працює з темою домашнього насильства. Під час війни увага суспільства прикута до проблем фронту і жінки самі відкладають цю проблему на потім. Коли ми почали робити ребрендинг та релонч проєкту, зрозуміли, що матимемо справу з цим бар’єром. Тож ми вирішили застосувати яскравий підхід — використали фешн-знімання, щоб привернути увагу до проблеми та різновидів насильства. Ми отримали увагу, звернення, навчили жінок бачити відмінності. Результати відзначили на премії Еффі.

Які стратегії ви використовуєте для побудови успішних брендів та рекламних кампаній у сучасному медіасередовищі?

Тут треба дивитись, який саме бренд та в якому середовищі ми будуємо. Фраза “Диференціюйся або помри”, до речі, не завжди актуальна. Буває, що найкращою стратегією є наслідування. А буває, що потрібно дійсно виділитися і запам’ятатися за будь-яких умов. Щодо того, що практикую я, то я завжди прагну викликати те саме: вау, а так можна було?! Я люблю поєднувати, на перший погляд, непоєднуване. Соціалка і фешн, забудовник і балерина, що танцює на бетонній стяжці, тощо. Це привертає увагу, підіймає обговорення та допомагає запам’ятати бренд.

Розкажіть про найбільш інноваційний проєкт?

Проєкти, де нам вдалося досягти поведінкових змін. Наприклад, під час ковіду ми з ЮНІСЕФ створили гігієна-челендж. Це був конкурс для шкіл, де учні та вчителі мали круто заспівати і станцювати розроблений нами трендовий танок чистоти. Після запуску всі школи взяли за свою щоденну звичку його танцювати. Проєкт мав такий успіх, що ми запустили гігієна-челендж-2.

Які головні тренди ви спостерігаєте в рекламі та брендології сьогодні і як вони можуть змінити підхід до реклами у майбутньому?

Згідно з останнім дослідженням Deloitte, сталий розвиток є трендом. Бренди, які звертають увагу на це, можуть розраховувати і на більші прибутки. До того ж це допомагає компаніям випереджати культурні тенденції. А дані видання Forbes говорять, що 73% міленіалів готові витрачати більше на екологічно стійкий продукт. Водночас майже 2/3 споживачів покоління Z не купують продукти у брендів, які не відповідають їхнім цінностям. 

Тому зараз компаніям саме час почати практикувати маркетинг соціального впливу. Він робить ваші бренди впливовими: викликає лояльність до бренда та посилює його упізнаваність за допомогою соціальної складової. Тим паче в умовах постійних криз для молоді, яка хоче бачити чітку позицію та цінності, соціальний імпакт є критичним. Ми у Vandog Agency прагнемо змін на краще, тому наша місія — робити бренди соціально впливовими. 

Які поради ви могли б дати молодим жінкам, що прагнуть реалізуватися у сфері реклами, брендології та медіа?

Бути відкритими та впевненими в собі, багато читати й дивитись, подорожувати, вибудовувати свій нетворк, надихати й надихатись і навчатись у найкращих. Також давати більше цінності, ніж отримувати. Це дуже важливо на початку. 

Чи є у вас вранішні ритуали? Розкажіть про них. Як ви відновлюєте ресурсний стан?

Я медитую та дякую. Намагаюсь щоденно робити ці речі, але, звісно, я жива людина, можу втомитись і забути. Але все ж таки у кожної з нас вже є купа речей, за які варто подякувати Всесвіту. Це наші близькі, наші діти, наша справа, яка дозволяє задовольняти потреби й отримувати задоволення, визнання, люди, яких ми зустрічаємо, бо кожна людина — вчитель в тому чи іншому масштабі. Наша армія, пан Залужний та наш народ. І я вдячна вам і WoMo за це інтерв’ю!