Моя ЧІЗАНУТА сімейка, або Як вибудувати сімейний бізнес, коли тісно співпрацюєш із родичами

Дар’я Чернова, контент-менеджерка інтернет-сторінок Оксани Чернової — міжнародної сирної експертки, засновниці першої в Україні академії для чизмонгерів і сирних сомельє ProCheese та судді на міжнародних конкурсах сирів. Окрім цього, вона її донька. В ексклюзивному матеріалі для WoMo Дар’я розповіла, як вибудовувати стосунки, працюючи з родиною, як відокремити сімейні відносини від бізнесових та що мають знати молоді люди, яки вирішили працювати разом із власними батьками.

У сімейному бізнесі, як на мене, найскладніше змінювати ролі з донька/мати (підставте свій статус спорідненості) на колега/колега. Проте, як свідчить практика інших країн, цього можна навчитися. 

Наприклад, в Італії 93% компаній — це сімейний бізнес, який розвивається протягом багатьох десятиліть і є певною складовою культури цієї країни. В Україні традиції сімейних бізнесів тільки закладаються, адже самі бізнеси започатковували не так давно, якщо брати за точку відліку прийняття незалежності. 

Які правила я вивела для себе за десять років роботи з сім’єю, щоб ефективно працювати й не змішувати family та business — далі у статті.

Почнемо з початку: як я взагалі тут опинилася?

Завжди казала собі: ніколи в житті не буду працювати з батьками(!), швидше б виїхати з дому і забути про домашні клопоти, собак, кішок, завести собі щоденник для майбутніх планів та поїхати на інший кінець світу із зовсім іншою часовою зоною.

Проте, як часто каже Оксана Чернова, «на кожну дію є протидія». Тож з часом я зрозуміла, що нікому не потрібен фахівець «широкого профілю» та з безмежним захопленням «шизанутістю» сиром, крім тієї самої сирної компанії. Можливо, навіть тій самій сирній компанії теж не потрібен (хай тільки спробують мені таке сказати. :)) Але факт залишається фактом: іншим важче зануритись у душу особистого бренда, ніж тому, хто має вільний доступ до експерта 24/7 (це я про Оксану Чернову, сирну експертку, амбасадорку українського сироваріння та мою маму). 

Дар’я та Оксана Чернови

Чому важливо розділяти особисте і бізнесове?

Та тому, що будь-які стосунки можуть псуватись через непорозуміння та погано налагоджену комунікацію. І тут не врятують навіть листи із шанобливими (не без елементів пасивної агресії) звертаннями «Шановні колеги / шановне панство». 

Як вибудовувати системність та розділити ролі таким чином, щоб було комфортно працювати у команді обом сторонам? Питання, на яке важливо знайти відповідь для ефективної роботи зі своїми «рідними колегами».

Тож декілька порад, якщо ви все ж таки наважитесь змішати особисте з робочим (людям, чутливим до особистих кордонів краще не читати):

Домовитись про формат спілкування. Де, коли і як вам зручно спілкуватись. Це може стосуватись як месенджерів, так і планування часу 

Наприклад, не варто казати один одному «цілую» після робочої зустрічі. Це відбирає додану вартість цінної інформації, якою ви обмінюєтесь. А важливі завдання переводить у статус таких, що можна і потім зробити, а можна не робити взагалі. 

Таке «цілую» працює майже так само, коли кажемо, що прямо ЗАРАЗ йдемо мити посуд… А в результаті він стоїть до вечора. 

Інша крайність такої комунікації — надмірний акцент на бізнес-складовій відносин. Це може негативно вплинути на сімейну вірність, спілкування, час та емоції. Шукайте золоту середину. 

Знаходьте час поза роботою, щоб задовольняти особисті потреби та закривати усі «хочу»

Не думайте, що коли працюєте з близькою людиною, ви можете користуватись часом як заманеться, бо буде якесь потурання. Таким чином ви проявляєте зневагу до свого/своєї колеги, а також нехтуєте робочими питаннями на свою користь. 

Звісно, один або два рази, коли дуже не хочеться щось робити, можна вийти по каву або навіть зробити це РАЗОМ. Це надасть змогу в неформальному спілкуванні прийти до цікавого стратегічного рішення. 

Ба-аланс

Напевно, ви чули поняття Інь-Янь, різні методи медитації, читання, для декого це тяжкі тренування або повтикати у смартфон. 

Наш з Оксаною Черновою баланс виглядає так: з мене контент, з неї сирні знання.

Тож тут я хочу наголосити на балансі між сімейною та бізнес-системою. Довіра та відданість мають крокувати поперед вас і ніколи не губитись у тіні труднощів. Емоції ніхто не скасовував, але вміння керувати собою і зайвий раз не крикнути «я все кидаю, бо ти мене завжди невчасно просиш попрасувати» — прямий шлях до гармонії та кращих результатів на роботі. 

Обирайте справу до душі, а з родичами завжди зможете порозумітися.