Марія Терехова: «Інвестуйте у власний розвиток та розвиток команди, враховуючи світові тренди»

Інтерв'ю із співвласницею групи компаній X-tend Group

«Сузір’я» логотипів – це перше, що бачиш в офісі групи компаній X-tend Group, адже до неї входять мережа туристичних агенцій “Поїхали з нами”, служба таксі “Поїхали з нами”, туристичні портали turne.com.ua та turne.travel, entertainment-портал про красу та лайфстайл izum.ua, інноваційна платформа розвитку моди та легкої промисловості New Fashion Zone Community, IT-компанія X-tend Software Development, клуб віртуальної реальності vr-portal.com.ua, інноваційна мережа салонів краси Fast Line Studio. У інтерв’ю WoMo співвласниця групи компаній X-tend Group, голова правління громадської організації New Fashion Zone Марія Терехова розповіла, як це — керувати бізнесом, який має багато різних напрямків, знаходити ідеї завдяки членству у громадських організаціях та дала поради початківцям.

Розкажіть, з чого почалася ваша історія в компанії?

Я прийшла у компанію X-tend Group у 2003 році менеджером з продажу в проекті Rabota.ua, а про вакансію дізналася саме на сайті Rabota.ua. Спочатку збиралась трохи попрацювати в X-tend Group, щоб отримати досвід, а залишилась в компанії на все життя. Отже, через деякий час мені запропонували стати директором у напрямку Rabota.ua. А потім ‒ співвласницею за опціоном. Це не дуже поширена практика в Україні, але варта уваги: успішні менеджери отримують опціон у випадку виконання певних умов.

Тобто можете порадити власникам бізнесу цю практику опціонів?

Так, звичайно, раджу власникам пропонувати опціони старанним та результативним співробітникам, якщо у вас цінності та цілі однакові. Хоча не кожного менеджера вони мотивують, проте це ефективний інструмент зацікавити багаторічною роботою в компанії.

Ви керуєте мультивекторною групою компаній. Що варто врахувати в партнерстві, як розділити адміністративну функцію і функцію управління?

Ми домовились, якщо хтось виконує певні функції у компанії (генеральний директор чи директор напрямку), то ми оцінюємо вартість цих послуг на ринку, і приводимо у відповідність зарплату та бонуси. Функцію власника ми виділяємо окремо, бо вона стосується стратегії розвитку, бюджету та рішень щодо дивідендів та коштів, які потрібно реінвестувати в розвиток компанії.

Яку мрію нещодавно втілили в життя?

У 2019 році ми з партнерами відкрили перший салон краси нового формату, який плануємо масштабувати: створити мережу і модель франчайзингу. Основна ідея цього бізнесу – попит на швидкість у наданні послуг у beauty-сфері. Вільного часу для себе стає все менше, ми всі це знаємо. Клієнт хоче отримати належний сервіс за короткий проміжок часу. Мені здається, це тренд №1, який ми врахували у цьому бізнесі. Тренд №2 – це одночасне надання кількох послуг завдяки інноваційним технологіям. За 1,5 години ми надаємо комплексну послугу манікюру, педикюру і фарбування, укладки або ж стрижки волосся. Зазвичай у салонах цей набір послуг передбачає 3-4 годин.

Як народилася ідея цього бізнесу?

Члени команди власників протягом багатьох років так чи інакше пов’язані зі сферою beauty. Ми працюємо над автоматизацією бізнес-процесів у новому бізнесі і врахували в бізнес-моделі тренди майбутнього.

Чи ідеї народжуються завдяки участі у громадських організаціях?

Я є членом декількох галузевих асоціацій в Україні. Також започаткувала власну громадську організацію New Fashion Zone, бо бачу багато потенційних бізнес-моделей та можливостей, які виникають на межі інформаційних технологій, 3D-друку, біотехнологій, енергетики, моди, дизайну та легкої промисловості. Тому й створила цю громадську організацію, яка є платформою розвитку нових моделей у індустрії моди та дизайну. Її мета – повністю український продукт, який будемо показувати усьому світу. А головний план – діяти глобально. Те, що ми робимо в Україні, цікавить світ. З 2015 року ми проводимо щорічний конкурс newfashion.zone/v-designers-contest-2019/, якому цього року взяли участь представники 17 країн.

Оскільки ви берете участь у багатьох проектах, чим програма Shе Еxports відрізняється від інших?

Раніше я досить скептично ставилась до жіночих об’єднань. Мабуть, раніше не до кінця розуміла, як це може працювати, якщо ретельно все спланувати та організувати. Проте зараз думаю інакше. Під час тренінгу з інноваційного підприємництва та сталого розвитку програми She Exports я була здивована тим, скільки є чудових жінок, які досягли успіху у власній справі. Вони поділилися безліччю яскравих ідей. Цей обмін досвідом, проблемами та рішеннями змінив мою думку щодо жіночого колективу, я приємно вражена. Виникло багато несподіваних альянсів із представницями різних галузей.

Головна особливість спільноти She Exports – це постійні інновації: ми працюємо з учасницями над тим, щоб зробити щось нове у власному бізнесі або створити новий спільний проект разом з учасницями та менторами She Exports.

Раніше я жодного разу не працювала з менторами. Завдяки новому досвіду менторської програми She Exports ми навіть у власному конкурсі New Fashion Zone започаткували менторську програму: в проміжку між кастингами досвідчені фахівці будуть працювати із молодими дизайнерами.

Що порадите тим, хто лише розмірковує почати власну справу?

Якщо є ідея, раджу для планування використати «Канву бізнес-моделі» Остервальдера. Також потрібно прорахувати особисто чи попросити когось досвідченого допомогти створити бізнес-план. І якщо бачите, що «цифри витримують бізнес-модель», то треба починати. До речі, знайдеться багато людей, які підтримають, або, навпаки, відмовлять від власної справи. Тому варто обміркувати, чому робите те, що робите, і бути чесними з собою.

Якщо ідею прорахували та протестували на цільовій аудиторії, варто не гаяти час і починати, щоб вистачило енергії на реалізацію, бо якщо її довго не втілювати в життя, то хтось інший зробить це. Так, важливими є ресурси, інвестиції, але найголовніше на першому етапі – багато працювати. Майте терпіння та будьте рішучими. Розвивайтесь самі та розвивайте світ навколо себе.

Поради від Марії Терехової

1. Ваша перша робота як найманого працівника може стати справою всього життя, в якій ви згодом станете партнером (партнеркою) або співвласником (співвласницею). Багато залежить саме від вас.

2. Навчіться говорити «ні», «я не встигну або не зможу», якщо дотриматися обіцянки не реально.

3. Інвестуйте час у свій розвиток та розвиток команди з урахуванням світових трендів.

4. Нестабільність ‒ це нова норма у світі, сучасному і майбутньому. Треба завжди бути готовими до неочікуваного ‒ такого, що зараз навіть не можна уявити.

5. Знаходьте нові типи партнерств та альянсів. Якщо цінності однакові, альянс у бізнесі може несподівано об’єднати підприємців із несуміжних галузей і різних областей України, світу.

6. Створюйте менторські програми в своїй організації. Знайдіть менторів незалежно від віку, галузі, досвіду. Станьте самі ментором для тих, хто готовий до змін, потребує та цінує ваш підхід та час.

7. Будьте рішучими, коли потрібно, і дійте вчасно та виважено. Бізнес можна закрити або продати. Будьте готовими продати свій бізнес, якщо буде гарна ціна та прийнятні інші умови.

Інтерв’ю провела керівниця програми She Exports Аліна Севастюк. Діяльність в рамках програми She Exports відбувається за сприяння технічної допомоги уряду Канади, зокрема проекту The Expert Deployment for Governance and Economic Growth (EDGE). 

Тренінговий курс із інноваційного підприємництва та сталого розвитку в рамках програми She Exports було проведено за участі тренерів Noorderwind з Нідерландів у партнерстві з Посольством Нідерландів в Україні завдяки фінансовій підтримці агенції The Netherlands Enterprise Agency Міністерства закордонних страв Нідерландів.

— Читайте також: Тетяна Пилипович: «Вимагайте гідного ставлення до себе, до того, що робите і у що вірите»

Мы в Facebook