Дивна, самотня, загадкова й талановита жінка з купою таємниць. За життя Вівіан Маєр нікому не була відома як фотограф. Найчастіше люди, що її оточували, навіть не підозрювали, що вона багато знімає. Про її неймовірне творче надбання широкому загалу стало відомо майже випадково. Втім, суперечки щодо життя і робіт Вівіан, здається, ще довго не вщухнуть.
Невідома Вівіан
Вона народилася у Нью-Йорку 1926 року. Дитинство та юність разом із матір’ю провела у постійних переїздах між Америкою та Францією. А коли їй виповнилося 25, остаточно переїхала до США.
Про життя Вівіан майже не залишилося відомостей. Дослідники робили висновки з деяких знайдених документів та величезного фотоархіву, який залишився після її смерті.
Вперше вона взяла в руки фотоапарат саме у Франції. Це була важка й незручна камера Kodak Brownie. Подруга матері була професійним фотографом. Вважають, що саме вона надала Вівіан перші навички з фотографування.
Після повернення до Нью-Йорка дівчина спочатку працювала у крамниці й на фабриці, а потім переїхала до Чикаго. Їй вдалося влаштуватися до забезпеченої родини з проживанням і доглядати дітей. Відтоді вона протягом 40 років працювала нянею або доглядальницею. І майже весь вільний час проводила на вулицях міста, спостерігаючи за життям через отвір фотоапарата. У той час Маєр уже почала користуватися більш зручною камерою Rolleiflex.
Останні новини
- Осінній детокс: як підготувати організм до зими
- «Надто худі моделі» знов повертаються на подіум
- Творчість, що підтримує: Lviv Fashion Week повертається з благодійною місією
- Мультфільм «Людопес» скоро вийде в український прокат: дата прем’єри, трейлер, сюжет
- «Почуй та відчуй мистецтво»: крок до інклюзивності в сучасному мистецтві Новости на главной
«Мені хотілося працювати там, де можна гуляти, дивитися на світ, бачити сонце», — казала вона.
Читайте також: Перші: як Рита Леві-Монтальчині стала «імператоркою клітин», довгожителькою та довічним сенатором Італії
Ексцентрична жінка
Вівіан Маєр чудово ладнала з дітьми. Вони любили свою няню попри незвичний акцент, загадковість та інколи дивний стиль. Вона полюбляла великі капелюхи, часто носила чоловічі черевики й мішкуваті піджаки. При цьому їй вдавалося створювати цікаві образи, і вона часто робила автопортрети у різних ракурсах.
Дітям було цікаво з Вівіан. Адже вона була здатна на будь-які витівки й часто влаштовувала підопічним пригоди. Разом із ними гуляла полями або збирала суниці ярами, влаштовувала екскурсію на цвинтар або вела на останній сеанс у кіно. Знайомила з містом і намагалася показати, як живуть інші люди. Вона вважала, що діти мають пізнавати життя на власному досвіді з різних боків.
Вівіан була дуже замкнутою. Потрапляючи до нової родини, вона просила змінити замки й завжди усамітнювалась у своїй кімнаті. Вона нікому не розповідала про свої плівки й фотографії. А її роботодавці навіть не підозрювали про захоплення няні. Деякий час у неї була можливість обробляти знімки у своїй кімнаті. Але це траплялося нечасто. І фотоплівки збиралися роками у коробках разом із фотокартками.
Читайте також: Перші: Єлизавета Боуз-Лайон, або її Величність королева-мати
Спостерігаючи життя
Складно сказати що саме штовхало Вівіан годинами знімати вулиці міста й людей. Здається, фотографія стала для неї саме тим, у чому вона знаходила для себе сенс життя. Адже жінка майже ніколи не згадувала про своє захоплення. Тим більш пронизливими й неймовірно чуйними виглядають її роботи, немов на контрасті з її особистим нікому невідомим життям.
Безумовно, вона була талановита й працелюбна. Проте фахівці визнають, що найголовнішою рисою Вівіан Маєр була геніальна спостережливість. Перший Kodak завдяки своїм особливостям дозволяв їй не ховатися за камерою. Вона часто опускала її й фіксувала обличчя й постаті трохи знизу, тому здається, що її герої немов підвищуються в очах глядача. З однаковою цікавістю вона фіксувала смішні, дивні або зворушлиі ситуації.
«Відкриття її візуальної мови стало сенсацією у світі мистецтва та у світі загалом»
Попри свою замкнутість Вівіан не соромилася розмовляти на вулицях з незнайомцями та просити про зйомку або невелике інтерв’ю. Результати цієї праці також роками збиралися у маленький кімнаті няні поруч з плівками й фотокартками. Все творче надбання вона ретельно систематизувала, складала й перевозила за собою.
Маєр робила приблизно 5000 знімків на рік, багато з яких згодом визнали шедеврами вуличної фотографії.
Читайте також: Габріель Гарсіа Маркес: творчі пошуки, кохання й сенс життя
Головний прихильник і дослідник
Приблизно 17 років Вівіан працювала у родині Гінзбургів і виростила трьох дітей. Вони стали найближчими людьми для колишньої няні і згодом вирішили піклуватися про неї та допомагати матеріально. Кілька років брати сплачували для неї маленьку квартирку. А після хвороби, коли вона потребувала постійного догляду, сплачували її перебування у будинку для літніх людей. Вівіан Маєр померла у Нью-Йорку 2009 року.
Тим часом її величезна колекція робіт кілька років зберігалася у сховищі. І коли сплачувати за неї стало нікому, все разом виставили на одному з аукціонів.
Молодий агент з нерухомості придбав його майже випадково, сподіваючись знайти щось цікаве для своєї книги. У коробках він знайшов майже 100 000 якісних фотонегативів і 7000 відеоплівок. Так раптово 26-річний Джон Малуф став першим дослідником творчості Вівіан Маєр і вплинув на історію фотографії ХХ століття.
Читайте також: Перші: «залізна леді» на ім’я Індіра
Майже детективна історія
Малуф не знайшов нічого для своєї книги, проте придбав значно більше, ніж просто велику купу старих фотокарток. Можливо, він і сам не помітив, як поступово захопився історією загадкової Вівіан Маєр. Насамперед він відшукав авторку тисяч робіт, проте ні з ким спілкуватися вона вже не могла. Потім він знайшов майже всіх її колишніх вихованців і збільшив свою колекцію. Він став першим прихильником Маєр і вже тоді почав досліджувати її життя. Джон розумів, що без професіоналів йому не обійтися. І невдовзі почав викладати її роботи в інтернет. Вони викликали неабияку зацікавленість і пропозиції про організацію виставок. Так роботи Маєр побачив широкий загал. Усе це трапилося завдяки випадку і особисто Джону.
Варто сказати, що перший і головний прихильник творчості Вівіан зробив величезну роботу. До того ж, як розповідають сучасні дослідники, він постійно переймався питаннями моралі, справедливості й авторських прав. Тому займався ще й пошуком можливих далеких родичів. Йому вдалося знайти двоюрідного племінника, щоб вирішити з ним юридичні й фінансові питання. Та історія на цьому не скінчилася. Невдовзі знайшовся якийсь підприємливий адвокат і почав власне розслідування. Потім з’явився ще один племінник і почалися довгі судові справи.
Малуф розумів, що, можливо, він залишиться без жодної фотокартки Вівіан. Тоді у нього виникла ідея зняти про неї документальний фільм. 2013 року вийшла стрічка «У пошуках Вівіан Маєр», яка була номінована на «Оскар». Ця робота Джона Малуфа стала спробою ще раз долучитися до великого надбання звичайної жінки. І ще однією спробою наблизитись до відповіді на запитання: ким насправді була Вівіан Маєр? І чому все життя приховувала все те, чим зараз захоплюються її нащадки?
Читайте також: Перші: як Христина Хойновська-Ліскевич першою серед жінок здійснила поодиноке кругосвітнє плавання
Долучайтесь до наших соцмереж, аби бути в курсі усіх важливих новин та подій: Facebook, Telegram, Instagram
Оксана Хромова