Цінності, кооперація, гуманізм: Поради новим лідерам

Постійна саморефлексія та орієнтація на людину

У намаганні створити сталу економіку, стале суспільство ми повинні переглянути власні цінності та робочу етику наших організацій та підприємств. Про принципи, на які слід звернути увагу, розповідає психологиня Анастасія Кириченко, засновниця громадської організації «Жива-Я».

Як людина, яка працює в соціальній сфері вже 5 років поспіль, я би окреслила наступні питання, які вважаю необхідними для створення передумов підвищення якості праці та гідної її атмосфери як для професійно підготовлених спеціалістів, так і для волонтерів, які будуть корисними і для соціально відповідального бізнесу.

Гвинтик чи елемент

Імпліцитно є певні заповіді для тих, хто займає лідерську позицію в організації. Я вважаю, що вони також діють і для бізнесу та державних структур. Насамперед, це знання про те, що будь-який елемент системи виконує багато функцій. Кожна жива істота унікальна та значима в цілому та для цілого. Гідність повинна бути пріоритетом. Всі елементи системи взаємопов’язані і впливають один на одного. Спільне співіснування людей – це взаємний обмін та взаємозалежність, пропорції та баланс якої постійно змінюються. Я вважаю, що соціальні моделі, створені за принципом кооперації краще допомагають тривалий час долати несприятливі обставини, ніж моделі, що спираються на конкуренцію.

Твереза самооцінка

Важливо не вважати себе «вершителями» — ми лише частка ще в багато чому невідомому нам процесі розвитку суспільства. В пермакультурі сприймати різноманітність та грамотно орієнтуватися в ній означає реалізовувати багато функціональних зв’язків та взаємодій та забезпечити собі життєдіяльність. Люба важлива функція виконується одночасно безліччю елементів.

Безпека праці

Дуже важко бути людиною високих ідеалів без підтримки однодумців та коли існує брак системного підходу до власної праці, брак системних знань, емпатії та бажання постійно вчитися. Але для того, щоб знання та освіта ставали однією з найвищих цінностей, необхідно задовольнити потребу у безпеці – з неї виростає довіра до світу та людей, і з’являється потреба пізнавати світ через знання. Безпека на робочому місті для мене означає запровадження ненасильницьких практик та підходів щодо спілкування та вирішення конфліктів. Зараз для багатьох організацій, на жаль, мають найвищу цінність поради в дусі Маккіавелі: розділяй та володарюй. Для соціальної сфери, наприклад, це дуже небезпечні речі, які призводять для деградації організацій в результаті та сприяють відтоку кадрів та швидкому вигоранню працівників. Ідеї гуманізму, рівності, толерантності, інклюзивності та цінності прав людини виникли після довгого шляху, багатьох воєн та поразок людства. Тому, як на мене, вони дуже важливі для всіх учасників будь якої організації. Відтак дуже важливо дбати про безпеку, повагу та згоду – на все абсолютно.

Якщо б мене спитали про поради для волонтерів, студентів або молодих спеціалістів, то я б порадила:

  • пам’ятати про власну мотивацію: для чого я тут, для чого мені ці знання та клопіт. Якось намагатися тримати баланс між мотивацією, знаннями та саморозвитком.
  • слідкувати за сучасними тенденціями, бо все дуже швидко змінюються, бажано цікавитися, як там «у них, за кордоном» — через соціальні мережі та особисте спілкування. Є круті книжки, круті проекти та круті тренінги, на які треба намагатися потрапити, бо це дійсно може змінити перспективу та життя.
  • сучасні лідери – це ті, хто скеровує, хто допомагає людині самій знайти рішення або сили в собі, щоб знаходити в собі відповіді, реалізовувати себе. Тому перш за все дбати треба про своє психологічне становище, випробовувати на собі практики, які зміцнюють психологічний стан: потім все це дуже буде в нагоді з клієнтами та колегами по роботі.

Дуже б хотілося, щоб не було дистанції між теорією та світом навколо. Знання мають допомагати та звільняти від обмежень, але це можливо при створення умов транспарентності, умов, в яких кожна людина відповідає за свою частку роботи і чим більше має знань, тим більше її відповідальність, важливими також є заохочення та схвалювання. Постійна саморефлексія та орієнтація на людину є психологічною передумовою для підвищення якості роботи.